آموزش UX

آموزش UX

حالا وقت این شده که طراحی تجربه کاربری رو یاد بگیری

درباره ux

مقدمه ای درباره آموزش UX

تعامل و اثر متقابل انسان با محیط می تواند مقدمه ی بسیار جذابی درباره آموزش ux باشد.

چگونگی آن را در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد. نوع تعامل انسان با سیستم های کامپیوتری از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیار زیادی بوده است یا به زبان ساده تر بخواهیم توضیح دهیم این تعامل بسیار بیشتر از گذشته گسترش یافته است.

تعامل عمدتاً بر روی سیستم هایی انجام می شد که یا در خانه بودند یا در محل کار قرار داشتند. 25 سال پیش ماهیت تعامل در درجه اول به صفحه کلید، ماوس و مانیتور محدود می شد، سپس تعامل بر روی دستگاه های دستی مانند تلفن های همراه و پیجر گسترش یافت. 

بعد از آن با ظهور PDA ها این تعامل به استفاده از قلم تبدیل شد. تعامل نیاز به یادگیری یک قالب ورودی جدید با زبان glyph PDA یا استفاده از یک صفحه کلید ریز روی صفحه داشت که می تواند با قلم لمس شود.

سپس تلفن های هوشمند و تبلت های لمسی که قلم را از بین بردند آمدند. امروزه یک ساعت هوشمند وجود دارد که ماهیت تعامل را به ترکیبی از چرخش لمسی و پیمایش تغییر می دهد.

سپس عینک های هوشمند، VR (عینک واقعیت مجازی) و محیط زندگی هوشمند به وجود آمد که به کاربران اجازه می دهد با استفاده از روش های دیگر با محیط تعامل داشته باشند.

از آنجا که تعامل در جهان بسیار گسترده تر شده است، طراحی خوب UX تأثیر مثبت قابل توجهی در زندگی ما خواهد گذاشت.

معنا و مفهوم UX

تفاوت و تفکیک UI و UX یکی از مهم ترین مفاهیم است و رسیدن به درک درباره تفاوت این دو باهم شاید به عنوان یکی از اصلی ترین قدم ها در راه شناخت هر کدام از این مفاهیم باشد.

در گذشته هنگامی که  مردم در مورد “UI” صحبت می کردند، به رابط کاربری مراجعه می کردند و معمولاً به نرم افزار رابط کاربری مراجعه می کردند.

طراحی UX شامل طراحی تعامل و موارد دیگر (به عنوان مثال ، طراحی مفهومی ، اکولوژی و غیره) است و در واقع طراحی در آموزش UX مفهوم بسیار جامع تری از UI  است و UI به عنوان یکی از زیر مجموعه های UX به حساب می آید.

شاید بتوان گفت UI یکی از پورتال هایی است که کاربران با آن در تعامل هستند و طراحی آن شامل رشته های مختلفی است.

ساختار وظایف UI و نحوه پشتیبانی از آنها در رابطه با سایر وظایف UI سایر دستگاهها در محیط، بر عهده یک طراح تعامل است. و نرم افزار اجرای آن مشخصات به عهده مهندسان نرم افزار است.

با این حال، در عامه مردم ، اصطلاحات UI ، HCIو UX تا حدودی قابل تعویض هستند و با وجود اینکه معنای هرکدام و کاربرد هر یک متفاوت است اما به معنی یکسانی مورد استفاده قرار میگیرند که این اشتباه است.

از آنجا که مشخص است که این مطلب در مورد آموزش UX است، ما باید به این نکته توجه کنیم که آموزش UX چیست؟ دو حرف “UX” یک کلمه معروف است که مخفف “تجربه کاربر” است.

در سپتامبر 2010، یک گروه بین المللی در Schloss Dagstuhl (سمینار Demarcating User eXperience) برای تشویق ماهیت تجربه کاربری و کمک به تعریف محدودیت ها گرد هم آمدند.

در گزارش پیگیری خود (Roto،Law، Vermeeren، & Hoonhout، 2011) ، آنها اشاره می كنند كه شخصیت چند رشته ای UX منجر به تعاریف مختلف از دیدگاه های مختلف، از جمله UX به عنوان تئوری، UX به عنوان پدیده، UX به عنوان رشته تحصیلی، و UX به عنوان یک عمل.

چیزی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان یکی از بازار های بالقوه به شمار می آید UX  در عمل است که آموزش و یادگیری آن می تواند فرصت بسیار ویژه ای برای کسانی باشند که به این رشته علاقه مند هستند.

مفهوم UX
اهمیت UX

اهمیت طراحی در آموزش UX

برای هر شرکت و در هر شکل و اندازه به یک مأموریت مهم تبدیل شده است. یکی از راه های برجسته کردن اهمیت طراحی خوب UX نمونه هایی از هزینه بالای طراحی UX بد است. به عنوان نمونه، طراحی ضعیف UX در معماری ساختمان ها و فضاهای نشیمن می تواند هزینه هایی را برای مدت طولانی تحمیل کند.

“اغلب اوقات ، افرادی که ساختمان ها و پارک ها را طراحی و ساخت می کنند، نگران این نیستند که آیا آنها به درستی کار می کنند یا هزینه اجرای آنها چقدر است. پس از اتمام پروژه ، آنها می توانند به سراغ کار بعدی حرکت بروند. اما عموم مردم باید با ساختمان ها و فضاهای بسیار ضعیف ساخته شده زندگی کنند. و مالیات دهندگان غالباً باید مجبور شوند این لایحه را برای قرار دادن مجدد آنها در نظر بگیرند.

حواس پرتی ها به دلیل طرح های UX بد برای اتومبیل های عامل می تواند منجر به تصادفات رانندگی، صدمات و حتی مرگ شود. همین احتیاط در مورد طراحی UX برای هواپیماهای عملیاتی و کشتی ها در دریا هم اعمال می شود.

به عنوان مثال، سقوط EgyptAir پرواز 990 در سال 1999 (بخش 32.6.3.3) به دلیل عدم استفاده در طراحی کنترل های کابین خلبان ایجاد شده است. گفته میشود که برخورد USS McCain2 نتیجه طراحی بد UX کنسول ناوبری است. در حوزه پزشکی، نیاز به طراحی مناسب UX با توجه به اثرات ایمنی در کارکردهای روزمره حتی قانع کننده تر و واجب تر است.

 تجربه کاربر ترکیبی است که شامل این عوامل است:

  1. قابلیت استفاده (Usability)

قابلیت استفاده یا کاربرد پذیری بخش مهمی از UX است. از آنجا که این زمینه روی بخشهای پر زرق و برق تر از تجربه کاربر متمرکز شده است، گاهی اوقات مؤلفه اساسی است. بدون قابلیت استفاده خوب، سایر مؤلفه های تجربه کاربر حتی مورد توجه هم قرار نمی گیرد.

که شامل موارد زیر است:

    • راحتی در استفاده.
    • عملکرد کاربر و بهره وری.
    • اجزای UX.
    • بهره وری.
    • خطای اجتناب
    • یادگیری
    • قابلیت حفظ (سهولت در یادآوری)

  2. سودمندی (Usefulness)

مؤلفه دوم سودمندی است، شاید قسمت فراموش شده تجربه کاربر باشد. سودمندی است. مفید بودن در مورد قدرت و کارایی نرم افزار backend است که به شما امکان می دهد کار (یا بازی) را انجام دهید. این دلیل اصلی یک محصول یا سیستم است. قابلیت استفاده و سودمندی را در خدمت اهداف کاربر، از جمله بررسی ایمیل شخصی یا ارسال نظر در فیس بوک، توصیف می کنند.

  3. تأثیر عاطفی (Emotional impact)

مؤلفه سوم تأثیر عاطفی، بخش عاطفی از تجربه کاربر است. همانطور که از این اصطلاح معلوم است، تأثیر عاطفی شامل احساسات عاطفی کاربران از تعامل می شود از جمله رضایت کاربر.

اگرچه مقالات آکادمیک قبلی در مورد احساسات در تجربه کاربری وجود داشت، اما نورمن (2002) اولین کسی بود که این موضوع را در مقیاس گسترده ای روشن کرد، و آن را به موضوع او درباره چیزهای روزمره مرتبط کرد.

در حالی که از نظر فنی تمام تجربه کاربر احساسی است زیرا همه در داخل توسط کاربر تجربه می شود، برخی از عوامل تجربه کاربر کاملاً عاطفی وجود دارد، عواملی که در طول استفاده از فن آوری احساس نزدیکی و شخصی دارند.

  4. معناداری (meaningfulness)

در حالی که قابلیت استفاده، و حتی تأثیر عاطفی، معمولاً مربوط به یک مورد استفاده یکسان است، معنی آن، درباره چگونگی معنی دار شدن یک محصول یا مصنوع در زندگی یک کاربر است.

معناداری از رابطه شخصی محصول با کاربر انسانی آن ناشی می شود که به مرور زمان دوام می آورد. با احساس همراهی بسیاری از تلفن های هوشمند خود به وجود آمده است، تا جایی که برخی از کاربران در صورت جدا شدن از تلفن هایشان از نظر جسمی ناراحت می شوند.

معناداری با احساس راحتی و ایمنی که یک کوهنورد در پاسخ به GPS دستی دارد، نشان داده شده است. معناداری با مفهوم دانشگاهی پدیدارشناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی نزدیک است.

طراحی UX

آیا می توان یک تجربه کاربری طراحی کرد؟

UX از جنس تجربه است و همانطور که واضح است تجربه یک پدیده بسیار پویا، پیچیده و ذهنی است. به عنوان طراحان UX، طراحی این تعامل برای ایجاد یک تجربه کاربری است که تولیدی، عملی، رضایت بخش و حتی شاد باشد.

ما از عبارات “طراحی UX” در آموزش UX استفاده کرده ایم و دیگران در مورد “طراحی یک تجربه کاربر” صحبت می کنند. اما شما نمی توانید چیزی را که در داخل کاربر رخ می دهد طراحی کنید. بنابراین، عباراتی مانند طراحی UX یا UX Design کاملاً منطقی نیستند، اما ما اطمینان داریم که خواهید فهمید که این به معنای طراحی برای تجربه کاربر است.

 

… سایر مقالات آموزشی …

آموزش UI و UX

UI که مخفف user interface می باشد در فیلد اثر متقابل ماشین و انسان در صنعت طراحی، فضایی می باشد که اثر متقابل بین انسان و ماشین به وجود می آید. هدف این اثر متقابل اجازه برای عمکلکرد موثر و کنترل ماشین از سمت انسان می باشد، در حالیکه ماشین اطلاعاتی را باز می گرداند که کمک به تصمیم گیری های کاربران می نماید

برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

در مقاله آموزش برنامه نویسی سعی شده راه هموار افراد تازه کار با صدها سوال که در ذهن و مشکلاتی که در برنامه نویسی پیش رو دارند ساده تر شود.

امتیاز شما به این مطلب:
5/5