09107603363 m.m.rahmani734@gmail.com امیرآباد دانشکده فنی دانشگاه تهران
آموزش سئو

آشنایی با اصطلاحات تخصصی آموزش سئو (1)

آشنایی با اصطلاحات تخصصی آموزش سئو (1)

در ابتدا برای شروع آموزش سئو به سراغ آشنایی با اصطلاحات تخصصی سئو میرویم. این اولین قدم برای آموزش سئو و آموزش بهینه سازی سایت است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با قسمتی از اصطلاحات سئو اشنا کنیم اشنا کنیم.

1. HEO :

مخفف عبارت Human engine optimization و به معنی بهینه سازی برای موتور های جستجو از دید انسان است. گوگل سال 2017 الگوریتمی ارایه به نام Rank Brain. این الگوریتم سایت را از نگاه انسان میبیند و این جا بود که Ui و Ux و ظاهر و دیزاین مهم شد.

2. SEM:

مخفف عبارت search engine marketing و به معنی بازار یابی برای موتور های جستجوست که در حوزه ی مارکتینگ است.و ما در قسمت آموزش سئو به آن نمیپردازیم.

3. SMO:

مخفف عبارت social media optimization به معنی بهینه سازی شبکه های اجتماعی.

4. SMM:

مخفف عبارت Social media marketing که این اصطلاح هم به حوضه ی دیجیتال مارکتینگ برمیگردد. و باز هم در حوضه آموزش سئو به آن پرداخته نمیشود.

5. PPC :

مخفف عبارت pay per click و به معنی پرداخت به ازای کلیک میباشد یعنی هرکسی بر روی سایت شما کلیک کند شما باید هزینه آن کلیک را به گوگل پرداخت نمایید. حتما شما هم متوجه این موضوع شده اید که وقتی بعضی مطالب را در گوگل سرچ میکنید به غیر از ان دهتایی که به شما نشان داده میشود، دو سایت در بالا و دو سایت در پایین هم با کلمه Ad به شما نشان داده میشود.این سایت ها تبلیغاتی هستند و سئو نیستند.گوگل 85 درصد درآمد خود را از این راه به دست می آورد. ( در قسمتی از آموزش سئو شما را با چگونگی کار با google adwords آشنا خواهیم کرد.

6. SERP :

مخفف عبارت Search Engine Result Page به معنی صفحه نمایش نتایج جستجوی گوگل است.

7. UI:

ui و ux چیست
آموزش بهینه سازی سایت

مخفف عبارت user interface و به معنی رابط کاربری است. یعنی دیزاین چگونه باشد، دکمه ها در کجا قرار بگیرد، رنگ چگونه باشد و…… که مبحثی جدا و پیچیده ای دارد.

8. UX :

مخفف عبارت User Experience و تجربه کاربری میباشد. یعنی تمام تلاشش بر این است کاربری که وارد سایت میشود با تجربه خوبی از سایت خارج شود تا دوباره برگردد.

9. Anchor texts :

آموزش بهینه سازی سایت
آموزش سئو

کلمات و کاراکتر های موجود در یک متن که به یک سایت یا متن دیگر لینک میشوند. و این کلمات میبایست شامل کلمه کلیدی باشند.

 

10. Meta tag :

اسم اصلی کلمات کلیدی meta tag میباشد.

 

11. Meta description :

به معنی توضیحات meta، یعنی وقتی سرچی سرچی انجام میدهید، یکسری توضیحاتی زیر نوشته شده است که به این توضیحات meta description میگویند. meta description باید داری 170 تا 220 کلمه معنا دار شامل کلمه کلیدی یا همان meta tag باشد. برای گوگل meta description ازmeta tag مهم تراست و حتی در زبان انگلیسی meta tag برای گوگل حذف شده است و از meta description میفهمد که کلمه کلیدی شما چی هست.

12. Heading tag :

یعنی تیتر. ما 6 نوع heading داریم از <h1> تا <h6> که برای تتیر هایمان استفاده میکنیم.گوگل این را ارائه داد تا بفهمد اهمیت کدام کلمه بیشر است. <h1> بالا ترین اهمیت و <h6> پایین ترین اهمیت را دارد.

13. Link building :

به معنی لینک سازی به دو دسته تقسیم میشود:
1- داخلی: لینک از داخل به داخل سایتتون مانند: برای ادامه مطلب کلیک کنید
2- خارجی: ازخارج به داخل سایت

14. Wiki :

به سایت مرجع wiki میگویند.

15. Web 2 :

یک نوع wiki است که توسط کاربران نوشته میشود مانند ویکی پدیا .

16. Http و Https :

ssl چیست
آموزش بهینه سازی سایت

فرق انها در امنیت است. یک نوع protocol که ارتباط شما را با سرور برقرار میکنند یعنی وقتی شما به عنوان کاربر وارد سایت میشوید یک ارتباط بین شما و سایت برقرار میشود. اگر سایت http باشد کل اطلاعات سایت باز است وقتی اففحس باشد بین شما و سرور کد گزاری میشود تا هکر نتواند اطلاعات شما را دریافت کند. و این امر در سئو تاثیر دارد.

17. Keyword:

یعنی کلمات کلیدی.

18. Keyword planner:

یک ابزار پولی است برای بدست اوردن کلمات کلیدی و بدست اورد تعداد سرچ کلمه در ماه، سختی کلمه، رقابت برای اینکه بفهمیم کدام کلمه از همه بهتر است.

19. Google trend:

یک ابزار رایگان برای مقایسه کلمات کلیدی است و محبوبیت کلمه را به شما نشان میدهد.

20. Ctr:

یک معیار بسیار مهم در سئو میباشد که مخفف عبارت click through rate میباشد یعنی نرخ کلیک و به طور واضح تر میتوان گفت تقسیم impressions (تعداد دفعات دیده شدن) بر تعداد کلیک را ctr میگویند. و مهم ترین چیز هایی که در ctr تاثیر میگذارند عبارتند از: عنوان، meta description، اسم دامنه مرتبط.

21. On page seo:

سئو داخلی که بارتند از تولید محتوا، لینک سازی داخلی، دامنه، سرعت، تنظیمات داخلی سایت و… که 70% سئواز سئو داخلی تشکیل شده است.که در آموزش سئو به طور کامل به آن میپردازیم.

22. Off page seo:

سئو خارجی که عبارتند از:back link ، شبکه های اجتماعی،و…..

23. Server side:مکانی است که سایت شما قرار دارد که هاست و اطلاعات شما در آنجا قرار دارد و کاربر ان را نمیبیند.

24. Client side:

قسمتی است که کاربر وارد میشود.

25. OBL:

مخفف عبارت out band link است. یعنی میزان و تعداد لینک های خارجی ویا به عبارت دیگر مجموع لینک ها از داخل به خارج سایت و لینک های از خارج به داخل سایت

26. Title:

اولین چیزی که گوگل در هر صفحه ای میخواند title ان صفحه است. پس باید درست انتخاب شود و شامل کلمه کلیدی ما باشد.

 

27. Responsive design:

به معنی واکنش گرا یعنی اینکه سایت شما درهمه سایز ها به خوبی باز شود متناسب با اندازه و سایز گوشی سایز سایت شما تغییر کند و گوگل بر روی این موضوع بسیار تاکید کرده است.

28. Hit:

به تعداد عملی که یک کاربر در هنگام ورود به سایت شما انجام میدهد Hit گفته میشود.مثلا شما وارد یک سایت شده اید یک متن خوانده اید و دو عکس را مشاهده کردید و خارج میشوید. شما به این سایت پنج Hit داده اید.

29. Visitor:

یعنی تعدا بازدید از سایت. شما امکان دارد در روز 10 بار از سایت بازدید کنید به اصطلاح میگوییم شما 10 visit در این سایت داشته اید.

30. Unique visitor:

در اینجا به IP شما نگاه میشود و اگر در طول روز 10 بار از سایت بازدید کنید، یک Unique visit برای سایت ثبت میشود. و برای گوگل unique visit مهم تر است.

خب این قسمت از آموزش سئو به پایان رسید امیدواریم از این قسمت از آموزش بهینه سازی سایت بهره کافی برده باشید برای آموزش های بیشتر و ادامه آشنایی با اصطلاحات سئو به آموزش سیو مراحعه فرمایید.