09107603363 m.m.rahmani734@gmail.com امیرآباد دانشکده فنی دانشگاه تهران
آموزش ux

تاثیر UX بر سئو

UX بخش مهمی ‌از هر استراتژی از آنجایی است که طراحی UX مستقیماً از طریق معیارهای جذب کاربر بر رتبه سئو شما تأثیر می‌گذارد. با صرف زمان برای بهبود طراحی UX، شما همچنین شاهد بهبود رتبه‌بندی سئو، افزایش اعتبار برند و حفظ بهتر مخاطبان خواهید بود. در نتیجه UX یکی از محبوب‌‌ترین و پرکاربردترین مباحث امروزه به شمار می‌رود. لذا آکادمی آمانج با برگزاری دوره آموزش ui و ux در تهران آمادگی خود را در جهت آموزش رابط و تجربه کاربری اعلام می‌کند.

تاثیر ux بر سئو
تاثیر ux بر سئو

اهمیت تجربه کاربری برای گوگل

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) طی 10 سال گذشته به طرز چشم‌گیری تغییر کرده است. هنگامی‌که SEO برای اولین بار محبوب شد، وب‌مسترها یاد گرفتند که می‌توانند وب‌سایت‌های خود را با قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظر در وب‌سایت‌های خود در هر زمان ممکن رتبه بندی کنند – عملی که به عنوان “پر کردن کلمات کلیدی” شناخته می‌شود.

این روش رتبه‌بندی جستجوی Google را تحریف می‌کند، زیرا وب‌سایت‌های اسپم توانستند وب‌سایت‌های مربوطه را به راحتی پیشی بگیرند. کاربران وب به سرعت از این عمل اذیت و موتورهای جستجو مجبور به واکنشی شدند.

در پاسخ به این مشکل، گوگل چندین به‌روزرسانی را معرفی کرد که الگوریتم آنها را تغییر داده و شیوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را تغییر داده است. امروز، گوگل صدها عامل را در الگوریتم رتبه‌بندی خود به کار می‌برد و به بهترین نتیجه جستجو برای کاربران خود کمک می‌کند.

اگرچه هدف قرار دادن کلمات کلیدی و دستیابی به بک‌لینک هنوز هم مهم است، اما امروز، آنها تنها یک قطعه کوچک از معما هستند. موتورهای جستجو اکنون فاکتورهایی مانند طراحی وب و معیارهای کاربر را در نظر می‌گیرند تا بتوانند صفحه وب شما را به یک جستجوی خاص مرتبط نشان دهند. UX نقش مهمی ‌در تعیین معیارهای کاربر شما بازی می‌کند.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری در مورد ایجاد یک تجربه وب‌محور کاربر است. تجربه کاربر نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت شما را بهینه می‌کند و در عین حال به دنبال “نقاط درد” است.

“نقاط درد” مکان‌هایی است که ممکن است کاربر توسط رابط اشتباه گرفته شود.

طراحی UX خوب به شما کمک می‌کند تا کاربران خود را درگیر کنید و به آنها امکان می‌دهد به راحتی آنچه را که به دنبالشان می‌گردند پیدا کنند. این به طور مثبت بر معیارهای مختلف جذب کاربر که Google برای رتبه بندی وب‌سایتها استفاده می‌کند، تأثیر می‌گذارد. هنگامی‌ که روی ایجاد طراحی UX خوب متمرکز شده اید، اغلب از طریق یک اثر “trickle down” پیشرفت‌هایی در رتبه‌بندی جستجوی خود مشاهده خواهید کرد.

در اصل، اگر بتوانید کاربر را خوشحال کنید، در گوگل رتبه بالاتری کسب خواهید کرد.

تاثیر ux بر سئو
تاثیر ux بر سئو

درگیر کردن کاربر

چند معیار بسیار مهم برای بهبود سئو وجود دارد. معیارهای زیر به Google می‌گویند که صفحه وب شما مخاطبان شما را چگونه جذب می‌کند، و نشان می‌دهد صفحه وب شما به یک جستجوی داده شده چقدر مرتبط است.

1. نرخ پرش

“نرخ پرش” وب‌سایت شما درصد کاربرانی است که پس از مشاهده فقط یک صفحه وب‌سایت شما را ترک می‌کنند – معمولاً صفحه اصلی شما یا صفحه فرود. نرخ پرش بالا می‌تواند به معنای این باشد که کاربران شما آنچه را که می‌خواستند پیدا نکردند. در عوض، آنها بعد از اولین صفحه علاقه خود را از دست دادند و از آنجا خارج شدند.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است نرخ پرش را تجربه کنید، اما برخی از رایج ترین آنها طراحی وب ضعیف، طراحی UX گیج‌کننده، محتوای نامربوط و سرعت صفحه کند است.

داشتن نرخ پرش بالا می‌تواند یک مشکل باشد، زیرا نرخ جستن شما یک عامل وزنی در الگوریتم رتبه‌بندی جستجوی Google است.

 

› حتما بخوانید تفاوت ui و ux

 

2. صفحه زمان ماندگاری

معیار دیگری که Google در نظر دارد میزان زمانی است که کاربران در صفحه خاصی می‌گذرانند، معروف به “زمان ماندگاری” است.

اگر کاربران مدت زمان طولانی را در وب‌سایت شما می‌گذرانند، Google این موضوع را یک نشانه مثبت می‌داند. از طرف دیگر، اگر کاربران فقط مدت كوتاهی را در سایت شما سپری كنند، Google تصمیم می‌گیرد كه این صفحه برای جستجوی مفید یا مرتبط نبود.

وقتی روی تهیه محتوای مفید و مرتبط متمرکز می‌شوید، کاربران خود را درگیر می‌کنید و وقت بیشتری را در وب‌سایت خود می‌گذرانید. تعامل با کاربران، معیارهای شما را بهبود می‌بخشد، که باعث می‌شود رتبه جستجوی کلی شما افزایش یابد.

عوامل طراحی UX

اکنون که ما برخی از معیارهای اصلی کاربر را تحت تأثیر قرار داده ایم که می‌تواند در رتبه بندی سئو تأثیر بگذارد، بیایید ببینیم که چگونه می‌توانیم از طریق تمرکز بر روی بهبود طراحی UX، آن معیارها را بهبود بخشیم.

1. سرعت صفحه / زمان بارگذاری

چند مورد آزار‌دهنده‌تر از انتظار برای یک وب‌سایت آهسته نیست. با گذشت هر ثانیه، به طور فزاینده‌ای محتمل می‌شود که مخاطبان شما قبل از دسترسی به صفحه شما، آنجا را ترک کنند. اگر مخاطب شما قبل از بارگذاری صفحه از سایت خارج شود، باز هم نسبت به نرخ جستن شما منفی است.

در حالی که عوامل بسیاری وجود دارد که می‌توانند بر سرعت بارگذاری صفحه تأثیر منفی بگذارند، تنها برخی از آنها تحت کنترل شما هستند. به عنوان مثال، در مورد کند بودن اتصال اینترنت کاربر نمی‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. شما اما می‌توانید از بهینه‌سازی وب‌سایت خود اطمینان حاصل کنید تا در کمترین زمان ممکن بارگیری شود. شما باید اندازه پرونده‌ها را به حداقل برسانید، عکس‌ها را بهینه کنید و فایل‌های مختلف CSS / JavaScript را با هم ترکیب کنید تا اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما کمترین درخواست‌های سرور (HTTP) را امکان‌پذیر کرده است.

همه این عوامل در سرعت صفحه شما نقش دارند.

تاثیر ux بر سئو
تاثیر ux بر سئو

بهینه‌سازی تصاویر باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود زیرا سرور مجبور نیست تصاویر را به اندازه کامل برگرداند، و مرورگر لازم نیست تصاویر را به سرعت در اندازه‌های صحیح ترسیم کند. با این وجود، سرعت صفحه با توجه به اینکه وب‌سایت به طور کامل بارگیری می‌شود، بسیار سریع است.

برای بهبود سرعت وب‌سایت، اطمینان حاصل کنید که تنظیمات حافظه نهان صحیح سایت به درستی بهینه شده اند، پرونده‌های اسکریپت به حداقل رسیده اند و بارگیری پرونده‌های اسکریپت اصلی (مانند JavaScript) را تا زمان نیاز به تعویق بیندازید. همه این عوامل به وب‌سایت شما امکان بارگیری سریعتر را می‌دهد و به شما امکان می‌دهد مخاطبان خود را درگیر نگه دارید.

2. موبایل فرندلی

طراحی پاسخگو به موبایل تبدیل به اجزای غیرقابل‌انکار در توسعه وب مدرن شده است، زیرا بیش از 50٪ از کل ترافیک وب اکنون توسط جستجوی تلفن همراه هدایت می‌شود. وب‌سایت‌هایی که پاسخگوی تلفن همراه نیستند، از ابتدا بیش از 50٪ مخاطبان خود را از دست می‌دهند. اگر وب‌سایت شما پاسخگو نیست، معیارهای تعامل کاربر را خراب و می‌سوزانید.

با استفاده از تست پاسخگویی Google Mobile می‌توانید پاسخگویی تلفن همراه خود را بررسی کنید.

طراحی UX خود را بهبود بخشید

طراحی تجربه کاربر (UX) باید بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی SEO باشد. این مستقیماً از طریق معیارهای مختلف جذب کاربر که گوگل در الگوریتم‌های جستجوی خود به کار می‌برد، بر رتبه بندی SEO شما تأثیر می‌گذارد. طراحی تجربه کاربر با درک چگونگی درک و تعامل کاربران با وب‌سایت شما آغاز می‌شود. شما باید عواملی مانند سرعت صفحه، طراحی منو، پاسخگویی به موبایل و ساختار URL را در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، برای آموزش و یادگیری بیشتر مقاله “آموزش UI و UX” را بخوانید.

با اجرای یک طرح مؤثر UX، معیارهای بهبود جذب کاربر را مشاهده خواهید کرد، که بر رتبه بندی جستجوی شما، اعتبار برند و حفظ مخاطب تأثیر می‌گذارد.